"R

REPORT TO CONGRESS
ON TV MARTI TEST BROADCASTS TQC CUBA

EXECUTIVE SUMMARY:

TV Marti television broadcasts to Cuba, which began on
March 27 and have continued generally between (345 to 0645
{local time), have demonstrated that:

© A clear and an excelient quality TV Marti signal reaches
Havana, Cuba, from its broadcast site at Cudjoe Key,
Florida.

0 Foreign and domest:ic stations are not being subjected to
any adjacent and co-channel interference from TV Marti.

¢ The Government of Cuba has consistently and effectively
jammed the TV Marti signal since broadcasts began.

0o There is widespread interest among Cubans in seeing TV
Marti, notwithstanding its early morning broadcast hours
and GOC jamming.

hough there is no effective way to overcome Cuban
jamming, there are areas where jamming does not interfere
with the TV Marti signal,

0 Because of the difficulty in obtaining reliable
information about the reception of TV Marti, the actual
size of the audience is unknown.

o The Cubans have effectively prevented reception of the
Radio Marti medium wave am signal bv counterbroadcasting on
that fregquency.

0 International and bilateral reaction to TV Marti has
been restrained but generally unfavorable.

© The International FTreaquency Registration Board has
cbiected to the across border broadcasts, asking that the
USG change the manner in which it operates TV Marti,

¢ International telecommunications commitments of the USG
have been observed throughout the TV Marti test period by
transmitting TV Martli when no regular Cuban service is
using the same channel.

TECHNICAL FEASIBILITY:

Extensive testing, monitnring and observation has shown
that the TV Marti antenna and transmission system has met all

(.3



e

technical specifications and requirements put forth by the TV
Marti Task Force, including National Telecommunication and
Information Administration {NTIA) and the Federal Communication
Commission {FCC). Essentially, these requirements include
sending a grade A television signal into the city of Havana,
while simultaneously protecting both foreign and domestic
stations from adjacent and co-channel interference.
Measurements taken during exhaustive testing over a three week
period to construct antenna patterns demonstrate that the
antenna does meet these stringent requirements. Measurements
and observations made in Havana prove that the signal
transmitted from Cudjoe Key is of hnigh guality and has been
described as "clear and bright," prior to Cuban djamming. It
can also be concluded that weather conditions will occasionally
{approximately 20% of broadcast time during the test period)
cause TV Marti to be unavailable. Weather effects will vary
according to seasgson and time~of-day. Otherwise the TV Mart:i
transmission system performs with high reliability.

NTIA AND FCC PERFORMANCE CRITERIA:

In accordance with NTIA/FCC rules and regulations, the TV
Marti Task Force developed an antenna specification to meet
strict domestic protection reguirements. The Channel 13
station in Tampa and Channel 12 station in West Palm Beach were
specific areas of concern within the United States. 1In Cuba,
protection was required for the Channel 13 station in Matanzas.

Despite widely held concerns that the desired protection
might be unattainable, the prime contractor, the General
Electric Company, and its antenna subcontractor, the Multitenna
Corporation, delivered a system with the ¢ritical antenna
component that provided for protection for both domestic and
foreign stations.

Toc allay concerns about interference, extensive tests of
the TV Marti antenna system were conducted in two phases,
First, low power and low altitude tests at Cape Canaveral
defined the antenna pattern and produced over 140 patteruns.
Analyses showed that the antenna performed in accordance with
specifications and provides protection to domestic stations.
The second phase of tests conducted at low altitude at the
Cudjoe Key Air Force Station demonstrated full compliance with
domestic and foreign protection requirements.

In addition to stringent performance criteria for the
antenna, the system included several safegquards to ensure that -
domestic broadcasting would be protected if the antenna were to
become misdirected. First, the servo/pointing mechanism 1is



Nagadet

-3-

accurate to with in +/- 0.5 degrees. An automatic shutdown
circuit is activated if the main beam is off line by more than
0.5 degrees. Second, power output is set so as not to exceed
the specified power limits. The entire system is controlled
from the ground and the aerostat-mounted transmitter will not
transmit without a signal provided by the ground station.

RESULTS OF MONITORING IN THE U.S:

On March 27, 1990, TV Marti began its operational test.
Several FCC and NTIA monitors were placed in southern Florida
to cover the market areas of channels 12 and 13 to ensure that
the conditions of the experimental license were met and that
objectionable interference 4id not occur to other authorized TV
stations., The NTIA report stated:

During the period of March 27 through 29, 1990, the NTIA
measurement team while monitoring in the Tampa WTIVT
coverage area did not detect any signals from TV Marti on
either the spectrum analyzer or on the TV set tuned to
channel 13 that were used for monitoring during the initial
turn-on period. Subsequent discussions with FCC personnel
in the Tampa field office revealed that FCC's measurement
team alsc did not detect any signals that were attributable
to the test transmissions of TV Marti. Based on the
results of monitoring during the trial operational period,
NTIA concludes that TV Marti is operating in accoréance
with the design specifications and there is no indication
that domestic TV viewers will be subjected to objectionable
interference because of TV Marti's transmissions.

{NTIA and FCC reports are attached as addenda to this report.)

TV MARTI's AUDIENCE IN CUBA:

Tc evaluate the actual TV signal that was received in the
target arez, US Interests Section personnel monitored the TV
Marti broadcasts at the Interests Section building in downtown
Havana., Direct feedback was available immediately. Prior to
Government of Cuba (GOC) jamming, the TV Marti signal reception
was reported to be very good. This was confirmed upon analysis
of video tape of TV Marti VHF transmissions made by the
Interests Section. Spectrum analyzer measurements showed the
TV Marti signal and power level to be as good as or better than
locally broadcast Havana television signals. It was reported
that a good guality picture was received in Havana even when



=y f !

-4

the transmitter was operated at reduced power for coperaticnal
reasons. These observations were made during the first week of
TV Marti when the GOC did not jam the programming until 1% to
20 minutes after transmissions had begun.

Interests Section personnel have also monitored TV Marti
from their homes in greater Havana, and by visiting outlying
areas in and around a 100 mile radius of Havana with a portzble
television set in thelr cars. Less concentrated monitoring has
been carried out throughout Cuba.

As predicted prior to the initiation of TV Marti, Cuban
jamming is incomplete in some areas. Mobile and stationary
monitors have bheen unable to receive the TV Marti signal in
urban Havana because of effective Cuban jamming, However,
mobile monitoring teams from the Interests Section were able to
receive good audio and visual reception, despite Cuban jamming,
at specific locations within a geographic area which runs from
the northeast to the socuthwest of Havana. This areas is 15 to
50 miles outside Havana and is approximately 10 miles wide by
60 miles long. The picture in these areas is clear and
remained viewable during the period in which the monitors were
present in the specific locatien, 1In some areas, however, when
monitors moved a few blocks the picture was lost to jamming.

Based on the population in the reception area, the
Interests Section concludes that there are a possible 50,000 to
70,000 individuals who could occasionally view TV Marti. Given
that monitoring is carried out in a vehicle and on an
occasional basis, the length of time during which viewers
receive a reliable ané good guality signal is unknown.

The Interests Section in Havana provided Cuban visa
applicants with simple guestionnaires designed to determine if
they had seen TV Marti or knew of someone that had seen it. Of
a sample population of 1,898 respondents, seven respondents
claim to have received TV Marti c¢learly despite jamming, and
seven other reported viewing a distorted but not totally Jjammed
image. As an approximate 70% of the sample population lives in
the TV Marti viewing area, this would indicate that about 0.5%
of the population in the viewing area ceould receive a good
picture.

The United States Information Agency [(USIA)} commissicned an
independent survey research firm, Belden and Russonello, to
survey Cuban immigrants and non-immigrants te the U.S.
regarding reception of TV Marti. The survey periocd ran from
March 27 {when TV Marti broadcasts pbegan} to May 6, 1990.
Interviews principally were conducted in the Miami



Wit

-5

Interpational Airport and the INS Krome Center from April 18 to
May 6. The research firm of Schulman, Ronca, and Bucuvalas,
Inc, apalyzed and interpreted the survey data in a report
entitled TV Marti Signal Strength Study: Final Report on Survey

Findings. '

The major findings of the study are:

o] 28% or approximately 273,000 households in the primary

target area for TV Marti should be able to receive the
broadcasts, at least occasionally.

© There is considerable interference, which makes
teception of TV Marti difficult and sometimes erratic.

v External directional antennas have a significant
impact on both the ability to receive TV HMarti and the
consistency of reception.

e The interest in TV Marti, at least among this sample
of Cuban tourists, emigres, and political refugees, 1is
high. 81l% of those surveyed who resided in the target
area reported having tried to tune in TV Marti, many
on several occasions.

The widely varying findings reported by the Interest
Section and the USIA survey cannot be fully understood until we
are able to conduct unimpeded research in Havana. This not an
early prospect, since the GOC has refused visas to VOA
technicians who were to be sent to Havana to assist in carrying
out monitoring.

CUBAN REACTION:

TV Marti broadcast began on March 27 on channel 13. The
GOC jammed the signal about twenty minutes into the initial
broadcast. By the end of the first week, the GOC was able to
jam the program within a few minutes after the broadcast began
at 0345 and until it ended at 0645. wWhile TV Marti is
on-the-air, the GOC jams both the visual and audio progran.

The channel 13 station in Alamar generally runs repeats of
other local Havana television stations during the hours of 0700
to 0130. On July 2, Cuba began broadcasting programs on
c¢hannel 13 at 6 a.m., and in turn, TV Marti shortened its
broadcast hours to avoid harmful interference. Moreover, after
the initiation of TV Marti, the GOC established another channel
13 station in downtown Havana, This station is scheduled to
begin regular service on July 2B. There is no televisicn
service on either of the channel 13 stations in the Havana area
during the hours TV Marti broadcasts to Cuba on this channel.



tats o

—-6-

The GOC has sent harmful interference complaints to the
Federal Communications Commission and complained to the
International Frequency Registration Board (IFRB) of the
International Telecommunications Union about USG use of channel
13. The GOC considers TV Marti a violation of its sovereignty
because TV Marti transmissions are directed at Cuba from US
territory.

In April, the GOC began interfering with Radio Marti medium
wave am broadcasts. The interference is effectively blocking
medium wave reception in Havana. 1In mid-June the GOC announced
that it was extending its interference to stations throughout
Cuba. The high-powered Cuban counterbroadcasts on Radio
Marti's frequency also cause harmful interference to radic
stations in the am-band within the US. Fortunately, about
seventy percent of Cuban listeners have access to Radio Marti
on short-wave freguencies.

INTERNATIONAL AND BILATERAL REACTION:

International and bilateral reaction to TV Marti has not
resulted in any demonstrable harm to US foreign policy.
Although there has been a generally negative reaction,
especially in Latin America, public statements by officials and
commentators have been mild with few exceptions. Our Eurcpean
allies stated prior to the broadcasts that they noted that it
was our intenticn toc abide by our international obligations.
The Soviet Union and Cuba have strongly stated their objections
to TV Marti. <Cuba considers TV Marti a violation of its
sovereignty. There has been little if any commentary from
Eastern Europe and Africa.

The Government 0f Cuba, as a member of the United Nations
Security Council, attempted to obtain support from the members
of the United Nations for a statement that would condemn TV
Marti. It was unsuccessful,

In response to Cuban complaints of harmful interference and
charges that the United States was violating Cuban sovereignty,
the International Freguency Registration Board informed the USG
that TV Marti operations do not cenform to a regulation which
in principle admonishes members to avoid across border
broadcasts. The United States disputes the IFRB's
interpretation ¢of this reqgulation because many countries
broadcast across borders. We believe that the IFRB argument is
flawed and that the Board is acting beyond its scope of
atthority.



L

LEGAL CONSIDERATIONS

There is no legal basis for objection per se to radio and
televigion broadcasts from one country to another. Article 19
of the Universal Declaration of Human Rights, a widely~cited
but non-binding resolution adopted by the United Nations
Assembly in 1948, provides that:

"Everycne has the right of freedom to hold opiniocns
without interference and to seek, receive and impart
information and ideas through any media and regardless
of frontiers.”

This concept is expressed in other international
instruments including the International Covenant on Civil and
Political Rights and the Helsinki Final Acts. While such
provisions do not affirmatively grant governments the right to
send radio or television programs into ancother country, the
precedent is well established. Stations which operate across
borders include the BBC External Service, Vatican Radio, Radio
Berlin International (GDR), and until recently, Radioc Moscow
from Cuba in the English language. Initiatives undertaken by
the United States in international broadcasting have further
fostered the free flow of information. Radio Free Europe,
Radio Liberty, and RIAS-TV (Radio-TV in the American Sector,
Berlin) have provided information to those otherwise unable to
obtain it; they have continued despite protestations from
affected governments relating to program content and natienal
sovereignty.

Radio Marti and TV Marti continue this tradition of VOA
programming., The Government of Cuba, entities such as the
Vatican, the Soviet Union, the United Kingdom, as well as other
governments, have long engaged in the cross-frontier
international broadcasting of information and ideas.

At the game time, however, there is an obligation not to
cause harmful interference to another country's broadcasts. As
the largest user of the electromagnetic spectrum, the United
States actively supports the international legal regime which
allocates the radio frequency spectrum and allows for the
registration of radic frequency assignments in order to ensure
orderly international use of the frequency spectrum and to
avoid harmful interference between radio stations of different
countries. Cuba and the United States are both party to the
International Telecommunication Convention {(Nairobi, 1982) and
to the Radio Regulations (Geneva, 1979} which complement it.
(The term "radio" encompasses all forms of broadcasting
including "television™,) The obligations described in these
agreements relate to frequency use and are neutral with regard
to program content of the signal.



-8

The fundamental obligation regarding the use of radio (TV)
frequencies as expressed in Article 35 of the International
Telecommunication Convention is for radio transmissions to
avoid harmful interference to frequencies used by other members:

"All stations, whatever their purpose, must be
established and operated in such a manner as not to
cause harmfu)l interference to the radio services or
communications of other Members...."

The Radio Regulations permit member countries wide latitude
in their use of frequencies, notwithstanding other detailed
provisions, so long as stations 4o not cause harmful
interference,

"administrations of the Members shall not assign to a
station any frequency in derogation of either the
Table of Frequency Allocations given in this Chapter
or the other provisions of these Regulations, except
on the express condition that harmful interference
shall not be caused to services carried on by stations
operating in accordance with the provisions of the
Convention and of these Regulations.”

FUTURE OPERATIONS OF TV MARTI

TV Marti was designed and is operated so as to avoid
harmful interference to Cuban, United States and third-country
television services. The antenna which directs the signal
carrying TV Marti proqramming was constructed to minimize side
lobe radiation which could interfere with stations ocutside the
Havana area. The antenna design is suitable for the frequency
associated with channel 13, the channel unused by Cuba in the
Havana area during broadcasting. BAdditionally, as the
notification to the International Frequency Registration Board
makes clear, the operating hours of TV Marti are selected so as
to avoid harmful interference to & low power Cuban station,
even though it seems to have been established by the Cuban
regime principally to frustrate the prime time operation of TV
Marti.



L

Uit 4T

v e N Y W/Mv:vb

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMNISSION'S

OBSERVATION O TV MAERT!

=]
(Vo]
[m]

May 11, 1

Federal Communicatiens Commission
Field Operations Bureau
1919 M Street, N.W., Room T4l
Washington, D.C. 20854



O p—

et

Executive Simmary

Public Law 101-286, the Foreign Relations Authorizaticn Act for FY 1990 and
1991, requires the Federal Communications Commission (FCC) to periodically
report to the appropriate committees of Congress on interference to domestic
broadcast licensees from the operations of TV Marti itself, and Cuban radio
and television stations,

This is the FCC's first report and covers the period from TV Marti's first
broadecast, March 27, 1990, through May 11, 1990, halfway through TV Marti's
90-day experimental period. Part I of this report concerns operation of TV
Marti. Part Il concerns interference from Cuban radic and television
stations. - ) '

The FCC has found that:

. TV Marti has not interfered with U.S. broadecast stations.

- Cuban FM and TV stations have not interfered with U.8. broadcast
stations,

. A new occurence of AM radio interference has begun. A Cuban &M
station is now interfering with U.S. stations KGOL in Humble, Texas
and WJINT in Pearl, Mississippi, and with Voice of America‘'s Radio
Marti station in Marathon, Florida. All stations operate on the
radic frequency 1180 kilohertz. This interference is in addition to
that which existed over the past few years.



PART 1

Qoneration of TV Marti

TY MART!

The TV Marti transmitter is located on an aercostat {blimp) at an altitude of
10,000 feet above Cudjoe Key, Florida., TV Marti broadrasts on television
channel 13. 1ts antenna is designed to aim the signal at Cuba, and minimize
the radiation into the United States. TV Marti has operated on 40 days during
this 45 day period. Its operation has been limited to the early morning
hours, usually 3:45 a.m. to 6:45 a.m.

METHODOLOGY

To determine whether TV Marti was interfering with (.S. broadcasters, the FCC
relied on the fellowing five methods.

FCC OBSERVATIONS

The FCC believed that if TV Marti interfered with U.S. broadcasters, the
most likely stations to receive interference would be WIVT-Channel 13
in Tampa, and WPEC-Channel 12 in West Palm Beach. TV Martl and the
Tampa station both operate on channel 13, so there is a possibility of
co-channel interference; and the nearness, both in geography and
frequency, of TV Marti and the West Palm Beach station raises the
possibility of adjacent channel interference.

To spet interference FCC engineers selected eight geographically i
dispersed observation points 60 to 100 miles south and east of Tampa; Chauruag,,
eight points 50 to 100 miles porth of Tampa, and three points wWest and Pamt g

south of West Palm Beach. The FCC selected these observation points ¥ T
because the Tampa or West Palm Beach televisicn stations were viewable L“-?Lh_ﬂﬁ
in these areas, but the signals were weak. We felt that these areas had )
the greatest potential to experience interference from TV Marti.

FCC engineers conducted their tests on 20 of the U0 days that TV Marti
was coperational. The engineers visited the observation points looking
faor interference from TV Marti.

The c¢bservation points south of Tampa coincide with the observation
points recommended by Jules Cohen and Associates, Consulting Electronies
Engineers, The Association of Maximum Service Telecasters asked the
‘engineering firm toc conduct a study on where interference from TV Marti
would be most likely to oecur.



DOMESTIC BROADCASTERS

The FCC established lines of communication between the Tampa channel 13
station, the West Palm Beach channel 12 station, and even the Panama
City channel 13 station, though its distance from TV Marti makes
interference highly unlikely. The television stations were to promptly
report any interference complaints concerning TV Marti to the FCC, and
the FCC called each station weekly to verify that there had been no
complaints,

CABLE TV COMPANIES

The FCC set up a lialison with six cable companies who carried the
Channel 13 Tampa station or the chamnel 13 Panama Cjity station. We
checked With them weekly to determine if they experienced any
interference from TV Marti.

INDIVIDUAL VIEWING

We enlisted the aid of 12 private citizens located in weak signal areas
who might experience interference from TV Marti. These individuals

would either view their television sets during the early morning hours
when TV Marti was operational, or they would tape the program. Once a
week we would call each person to see if they experienced interference.

FCC'S COMPLAINT PROCESS

We took special care to flag any TV Marti interference complaints that
might be filed with the FCC in Washington, or its Florida field offices
at Tampa, Miami, and Verc Beach.

FCC FINDINGS AND CONCLUSTONS ABOUT TV MARTI INTERFERENCE

During the 45-day experimental period covered by this report, the FCC did not
find any interference to U.S. broadecasters from the operation of TV Marti. We
base this finding on the observations conducted by FCC engineers, the "all
clear® reports received from the domestic broadcasters, cable TV companies,
and individual viewers, and the absence of complaints filed with the FCC.

We even telephoned all of the channel 13 television stations in the states of
Alabamz, Georgia, and South Carolina when an unidentified person during the
April, 1990 National Association of Broadcasters convention reported
interference to his television station from TV Marti. None of the channel 13
stations in these states received interference from TV Marti.

-3-



i

Although we have not observed interference from TV Marti thus far, we cannot
eonclude that TV Marti is not likely to cause interference in the future. The
current hours of the TV Marti operation (3:45 a.m. to 6:45 a.m.) occur when
the U.S, television viewing avdlence is at a minimum.

JAMMING OF TV MARTI SIGNAL

We are aware of reports that Cuba is jamming the reception of TV Marti.
However, the FCC was not tasked with verifying this, nor have we done so.

PART 1IT1I

Interference from Cuban Radio and Television Stations

FCC MONITORING

Public Law 101-246 alsc regquires the FCC to report on interference to U.S.
broadeasters caused by the operation of Cuban radic and television stations.
The FCC has begun monitoring for Cuban FM and television signals which might
be received in this country and possibly interfere with U.S. stations. The
FCC has already been regularly monitoring Cuban AM stations since the
inception of Radie Marti in 1985. We have aceumulated a data base of Cuban AM
stations and can determine with confidence if a new station comes on the air,
or if an existing station changes freguency or raises its power so as to
interfere with U.S. broadcasters,

RESULTS OF MONITORING

The FCC has not observed any interference to U.S. broadcasters caused by Cuban
FM and TY stations. However, we have observed interference to U.5,
troadeasters from Cuban AM stations,

.nterference {rom Cuban AM stations has been going on for years. During
nighttime hours radio waves propagate further than during the daytime, and
Cuban stations - which share the same frequencies with U.S. stations-
interfere with the U.5. stations. Sometimes Cuban stations vary their
routine and either stay on the air longer than scheduled, simultaneously
broadcast the same program on all stations, or temporarily operate on a
different frequency. These variations bring complaints of "interference".
At times the Cuban stations wilil "flex their muscles" and operate some AM
stations at a much higher poder level than U.S. stations. So far these high
power excursions have been short lived.



1f there were any "new" interference that occurred since the start up of TV
Marti, it is what the Cubans have done on the 1180 kHz AM frequency. Voice of
America’s Radio Marti uses the 1180 kHz &M frequency to broadcast their
programs to Cuba from the Radio Marti facility at Marathon, Florida. On April
17, 1990 Cuba began operating a new station called Radio Tainc (Tour Radio)

on this same frequency. At first the station cperated between 1:45 a.m, and
6:45 a.m. On April 24, it changed its broadcasts to the 6:00 a.m. to 12:00
noon time period. On May 7, it began operating 2¥ hours per day.

By operating on the same freguency, the Cuban station certainly would make it
more difficult for the Cuban people to receive Radio Marti. Not only that,
but the 1180 kHz Cuban station interferes with two other U.S. stations: KGOL
in Humble, Texas and WINT in Pearl, Mississippi. Both of these operate on
1180 kHz. The KGOL chiefl engineer reported that the Cuban station is so
overpowering that unless a listener were within four miles of the KGOL
transmitter, the listener would experience interference. The FCC estimates
that the power of the Cuban station is 100,000 watts. By comparison U.S3.
broadecast stations licensed by the FCC are allowed only 50,000 watts maximum,
Other occurrences of AM interference have existed over the past few years,

FUTURE PLANS

FCC will continue making observations of any interference to U.S.
broadecasters, and will submit a subsequent report at the conclusion of the 90-
day test period this summer.



LR -] [



